تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي

فصل پنجم : اولویت های فرهنگی


اولويت‌هاي فرهنگي
اولويت‌هاي فرهنگي شامل موضوعات، مسائل و چالش‌هاي اساسي است که ناظر به ارزش‌ها، الگوهاي رفتاري، محصولات و نمادهاي فرهنگي کشور در سطوح فرهنگ ملي(اسلامي- ايراني)، عمومي و حرفه‌اي مي‌باشند. اولويت‌ها، معيار و مبناي تخصيص منابع و امکانات کشور براي تحقق اهداف و چشم‌انداز فرهنگي کشور محسوب مي‌شوند.

1- هويت اسلامي، ايراني و انقلابي؛ قرآن و عترت، انتظار منجي، نماز و مسجد، ولايت‌ فقيه، فرهنگ بسيجي، ايثار و جهاد و شهادت، زبان، ادبيات و خط فارسي.

2- نهاد خانواده و جمعيت؛ الگوسازي خانواده اسلامي-ايراني، تسهيل ازدواج، تحکيم خانواده و کاهش طلاق، جمعيت مطلوب(كيفي و كمي).

3- سبک زندگي اسلامي- ايراني؛ معماري و شهرسازي اسلامي- ايراني، عفاف، پوشش و آرايش بر اساس فرهنگ اسلامي- ايراني، صله رحم و الگوهاي تعاملات اجتماعي، خانوادگي و فردي با اولويت كودكان، نوجوانان و زنان.

4- اخلاق و فرهنگ عمومي جامعه:
فرهنگي؛ صداقت، راستگويي و درستکاري، تعاون و کارجمعي.
اجتماعي؛ اعتماد اجتماعي، امر به معروف و نهي از منكر، شايسته‌سالاري، انضباط اجتماعي، قانون‌گرايي و رعايت حقوق ديگران، فرهنگ حفظ محيط زيست.
اقتصادي؛ فرهنگ پيشرفت، اخلاق و فرهنگ كار و كارآفريني، وجدان كار و اتقان در عمل، فرهنگ مصرف صحيح و پرهيز از اسراف، تجمل‌گرايي و اشرافي‌گري و رعايت حلال و حرام بويژه رباخواري.
سياسي؛ وحدت، امنيت و اقتدار ملي حول ولايت فقيه، سلامت اداري، مردم‌سالاري ديني، مشاركت عمومي و عدالت اجتماعي، استقلال‌خواهي و آزادي مشروع و قانونمند.

5- هنر؛ ساماندهي سينما، تئاتر، موسيقي و هنرهاي سنتي و محصولات چندرسانه‌اي و تربيت هنرمندان متعهد.

6- قدرت نرم ؛ بسيج و هم‌افزايي نيروها، تقويت سرمايه‌ها و قدرت نرم.

7- اطلاعات، ارتباطات و رسانه؛ تقويت محتوا، مصونيت‌بخشي و توسعه زيرساخت‌ها، نظام‌هاي جامع اطلاعاتي، ارتباطاتي و رسانه‌اي کشور.

8- تعامل منطقه‌اي و جهاني؛ گفتمان‌سازي براي تمدن نوين اسلامي و بيداري اسلامي، حمايت از مستضعفين و مقابله با نظام سلطه جهاني.

9- نظام فرهنگي فراگير و کارآمد؛ ساماندهي جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي، استقرار نظام جامع راهبري و مديريت فرهنگي كشور، مهندسي نظام‌هاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و ... کشور با رويکرد فرهنگي و تربيت نيروي انساني كارآمد بخش فرهنگي.

10- محصولات و صنايع فرهنگي؛ توسعه صنايع و محصولات فرهنگي، هنري و چندرسانه‌اي.